Beleidsplan Fietsparkeren

Artikel geplaatst op: 3 april 2013

Uit de moeite die onze gemeente nu moet doen om bezoekers aan het centrum en stations voldoende goede parkeerplaatsen te bieden blijkt dat onze bestuurders bij veel van de plannen van onze gemeente de menselijke maat heeft vergeten.


Doelstellingen om Zaanstad "op de kaart te zetten" zijn eerder ten faveure van de bestuurders dan van de bewoners. Wat hebben bewoners er aan dat er een nieuw stadhuis is, dat er een mooi hotel is of dat er een mooie gracht is als je daar met moeite kunt komen en als je er dan bent, grote kans maakt op een bekeuring. Bij het plan Inverdan - maar er zijn nog meer van dergelijke gevallen - is onvoldoende oog geweest voor de menselijke maat en voor het integrale beeld hoe onze stad moet worden. Onvoldoende oog dus voor de belangen van de Zaankanters. Met alle regelingen voor betaald parkeren in wijken, waar het niet nodig is, en fietsen die worden verwijderd als ze langer dan vier uur ergens staan worden onze bewoners een soort van opgejaagd wild. Wij zien dat niet als een uitzondering op een goed beleid, nee eerder zijn het enkele uitwassen van een volledig uit de hand lopend streven anderen dan onze bewoners het naar de zin te maken.< img src="http://www.hartvoorstad.nl/hvs/images/fiets_01.jpg"> Want het gaat niet alleen om parkeren. Denk aan de moeite die invaliden hebben om bij het gemeentehuis te komen. Denk aan alle rechtszaken die tussen burgers en de gemeente lopen of liepen. Denk ook eens aan de moeite die de wijken samen met Hart voor Stad doen om de stad ??n geheel te maken. Dit om te vermijden dat deze stad verwordt tot een kruispunt van wegen en spoorlijnen ten behoeve van passanten. Weet u nog met hoeveel nadruk het college vond dat het fietstunneltje onder het station moest verdwijnen. En hoe diverse fracties meenden dat het moest blijven. Wat had het voor zin om er verscheidene raadsvergaderingen aan te besteden? Want hoe is het nu? Het tunneltje is er nog steeds. Gelukkig maar. Gebrek aan inzicht van het college? NSpoort zag af van deelname in de spooroverbouwing. Zij hadden inzicht dat het nooit tot een rendabel geheel zou worden. Waarom was er geen sluitend contract met deze deelnemer? Terwijl het wel een fundamenteel deel van Inverdan moest worden? Gebrek aan een algeheel overzicht? Was het project Inverdan niet veel te zwaar en te kostbaar voor Zaanstad? Wij mogen hopen dat Zaanstad niet op het idee komt om het dan maar zelf aan te pakken. Een waarschuwing hier voor een schip van bijleg is op z'n plaats! Oplossingen voor fiets parkeren moet de raad nu zoeken want het rapport van B&W laat na deze te specificeren. Feitelijk is dit het werk van het college. Maar het gebeurt vaker dat het college het niet meer weet. Zie de overdracht van bevoegdheid Stort Nauerna aan de Provincie. In het Handhavingsprogramma 2013 krijgt het toezicht op parkeren van fietsen de prioriteit "Hoog" met maar liefst 7000 te verwachten processen verbaal. Zo wordt het stalen ros een melkkoe. Is dit geen symbool dat wij de menselijke maat hebben verloren. 7000 processen verbaal, 7000 bewoners die hun heil elders zullen zoeken. In het beleidsplan fietsparkeren staat tot ons genoegen dat de opmerkingen van o.a. de fietsersbond zijn verwerkt. Hun opmerkingen is de brief van 15 maart 2013 zullen dus alsnog in het definitieve beleidsplan worden opgenomen. De markt gaat nu voorlopig naar de Vinkenstraat. Dat is nu de gelegenheid om het fietsparkeren nogmaals te bekijken. De aanleiding om de fiets in het fietspakhuis te stallen wordt groter. Laten we onderzoeken of de markt daar niet kan blijven. Dan kan op de Rozengracht meer ruimte worden gevormd voor fietsparkeren. Ook kan de autoparkeerplaats aan de Westkant van het station worden omgevormd tot fietsenstalling. En wellicht is er tijdelijke parkeerruimte te vinden aan de Oostkant van het station waar voorlopig niet wordt gebouwd. Laat ons college deze voorstellen nog eens goed bekijken en niet zondermeer afwijzen. Onze fietsers zijn belangrijker dan Zaanstad ?op de kaart zetten?.